Når man snakker dansk speedway, er der ingen tvivl om, at Brovst Speedway Club har sat deres store præg på historiebøgerne. Den måske største legende i dansk speedway Hans Nielsen var med til at fostre klubben i dens spæde start og har siden vundet hele 22 verdensmesterskaber. Speedwayen er en del af identiteten i byen.

- Når man snakker Brovst, tænker man automatisk først på drømmekagen. Men derefter er det altså speedway. Det er der ingen tvivl om, siger Alex E. Thomsen, der er formand i Brovst Speed­way Club.

Derfor ærgrer det ham også, når realiteten er, at Brovst Speedway Club de sidste otte år har været at finde i 1. division og ikke i Superligaen, hvor man, grundet klubbens stolte historie, skulle mene, de hører til.

Men 2018 kan være startskuddet til at komme tilbage til toppen af dansk speedway. Et nyrenoveret stadion af international standard i millionklassen lægger fundamentet for, at klubben gerne skulle være at finde i Superligaen inden længe.

- Der er en enorm sult i klubben efter at komme tilbage i Superligaen. Målet er inden 2020, og det er ikke urealistisk, siger Alex E. Thomsen.

For at finde ud af hvordan Brovst Speedway Club havnede i den knap så sjove 1. division, spoler vi tiden tilbage til 2010. Selvom de sportslige resultater berettigede klubben til at blive i landets bedste række, blev klubben nødt til at trække sig af økonomiske årsager.

- Vi lavede et sats og afholdt nogle store løb og arrangementer, som desværre gav underskud. Det gav et kæmpe efterslæb, så der var ingen anden udvej end at trække os, siger Alex E. Thomsen.

- Det var en ubehagelig følelse. Vi er en traditionsklub, der var vant til at være toppen af poppen, så det gjorde ondt at tage beslutningen. Men gælden til Skat og DMU (Dansk Motor Union, red.) var simpelthen for stor, siger han.

Det var ikke muligt at finde de nødvendige sponsorindtægter, og samtidig var interessen fra publikum faldende. Forklaringen ligger i, at Brovst Speedway Club var begyndt at satse for meget på udenlandske kørere ifølge Alex E. Thomsen.

- På det tidspunkt havde vi jo ikke store danske navne som Hans Nielsen eller Jens Henry. Der var nogle gode lokale kørere i folden, men vi fik flere og flere udlændinge, og det var medvirkende til, at publikum mistede interessen, siger han.

I januar 2018 skete der noget skelsættende. FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) havde udstedt et nyt regelsæt, der betød, at det blev et krav at have stødabsorberende hegn på alle speedwayarenaer.

Stadionet i Brovst var gammelt og slidt, og derfor søgte Brovst Speedway Club om midler hos Jammerbugt Kommune til at totalrenovere det. Ansøgningen blev godkendt, og klubben blev tildelt 1,5 millioner til renoveringen. Med masser af frivillige hænder står stadionet i dag næsten klar. Der mangler kun lys og ryttergård.

Stadionet er allerede blevet godkendt til at kunne holde internationale løb de næste tre år, og 1. september stod det sin første test, da Brovst Speedway Club var værter for EM i parløb.

Det nye stadion giver Alex E. Thomsen troen på, at det nu bliver nemmere at få fat i de store sponsorer.

- Jeg tror helt bestemt, interessen ligger derude. Det nye stadion er uden tvivl med til at vise omverdenen, at Brovst Speedway Club har ambitioner om at blive den store klub, som vi var engang, siger han.

Lige nu er fokus rettet mod at færdiggøre det nye stadion. Men derefter skal jagten på at genindtage Superligaen for alvor sættes ind.

- Vi skal finde en million. Nok er det et simpelt mål, men det er bestemt ikke simpelt at nå det. Men når vi finder millionen, så kører vi i Superligaen, siger han.

Det er blandt andet planen, at der skal hyres en medarbejder ind, der skal køre rundt i landet for at finde sponsorer. Målet er at være i Superligaen i 2020.

- Om vi når det, tør jeg ikke garantere. Der skal arbejdes med meget endnu. Men det er bestemt realistisk, siger Alex E. Thomsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...