Færre men stærkere destinationer, markedsføring og den tyske turist

JAMMERBUGT: Omkring 70 turistaktører har været samlet til turismekonference i Kultur- og Erhvervscenteret i Aabybro med besøg af en række oplægsholdere, ligesom tre lokale virksomheder gav oplæg som optakt til efterfølgende diskussion.

Der var besøg fra VisitDenmark i Tyskland, hvor Markedschef Mads Schreiner gav et indblik i, hvordan den tyske gæst agerer og efterspørger.

Den tyske feriekalender har udfordret Danmark i år, da en del forbundsstater i Tyskland tidsmæssigt har sammenfaldende ferie med danskerne, og der har derfor ikke været tilstrækkelig kapacitet langs de danske kyster i bestemte perioder.

Mads Schreiner gennemgik samtidig en analyse af den tyske feriegæst baseret på livsstilssegmentering, så virksomhederne bedre kan få en forståelse af målgruppen og deres valg. Tyskerne rejser til Danmark for at nyde den danske natur, og så er de vilde med danskernes afslappede tilgang til livet. De mener, at danskerne både er venlige, imødekommende og moderne.

Der var også lejlighed til at hilse på den nye direktør hos VisitNordjylland, Ann Marie Søborg Karkov, som fortalte om VisitNordjyllands fremadrettede strategi, og hvordan økonomien skal opgraderes og dermed øge synligheden omkring Nordjylland som feriedestination.

Erhvervs- og turistchef Anders Stryhn fortalte om de foreløbige planer angående omlægningen til færre destinationer. Tilhørerne fik indblik i den nye vestkystplan, der samler 18 stærke feriesteder langs den danske vestkyst i en fælles strategi. I Jammerbugten er de udvalgte feriesteder Blokhus og Slettestrand-Thorupstrand.

Derudover blev der fortalt om udviklingstiltag og lokale handlingsplaner samt hvordan der arbejdes med at tiltrække investeringer til turismen i samarbejde med RealDania og Dansk Kyst & Naturturisme.

Marketingkonsulent Anne Nøhr Ringgren fremlagde fælles markedsføringskampagner, resultater og økonomi for 2018 og gav samtidig et indblik i planerne for 2019.

Derudover blev tilhørerne præsenteret for partnerskabskonceptet, hvor virksomheder og foreninger kan være en del af den fælles markedsføring af Jammerbugten i Danmark og i udlandet. Partnere med VisitJammerbugten vil samtidig få mulighed for at deltage i kompetenceforløbet omkring at dygtiggøre sig indenfor digital markedsføring.

På dagen var der desuden gæsteoplæg fra Madsmedjen under Feriecenter Slettestrand, Magisk Jul i Skulpturparken Blokhus og det nye Resort på Saltum Strand Camping. Virksomheder, der alle har arbejdet med produktudvikling. Fortællingerne skulle inspirere og danne grobund for den efterfølgende diskussion omkring innovation og produktudvikling af Jammerbugtens turismeprodukt.

Tilhørerne blev efterfølgende inddelt i grupper, og der blev diskuteret og givet bud på indsatser og produktudvikling. Der blev blandet andet drøftet, hvordan der kan arbejdes med Limfjorden, lystfiskeri, lokal guidning/kendskab og kortmaterialer.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...