UDVIKLING: Skolen var en udfordring for Sara Ohlin Øster, der også har kæmpet med mange andre ting - men på Skovsgård STU oplevede hun en helt ny verden udfolde sig. Det blev startskuddet for et helt nyt liv, hvor verden lå åben og drømme kunne blive virkelighed

BROvST: På Skovsgård STU i Torslev, hvor seksogtyve årige Sara Ohlin Øster blev færdig som elev i sommeren 2018, handler det om læring og udvikling på særlige vilkår, så alle kan være med, uanset hvilke og hvor store udfordringer man har med i bagagen.

Inden Sara Ohlin Øster kom til Skovsgård STU, havde hun gået på friskole i Aabybro, på Tolne Efterskole, og på Linieskolen i Hadsten i to år. Hun gik ottende klasse om på friskolen, efter hendes lærere vurderede, at hun ikke ville kunne gennemføre niende klasse. Heller ikke på Linieskolen, hvor hun igen fik muligheden for at tage niende klasse, følte hun sig klar til udfordringen.

For cirka fem år siden blev Sara Ohlin Øster tilknyttet bofællesskabet Poststrædet 2 i Skovsgård, et bo- og fritidstilbud, og begyndte i et afklaringsforløb på Skovsgård Hotel. Efter cirka to år på hotellet blev Sara bevilliget et STU-forløb, og begyndte at gå på Skovsgård STU, hvilket hun fortæller, at hun var rigtigt glad for.

- Da jeg flyttede til Skovsgård, boede jeg ude på Aggersundvej sammen med fire andre, fortæller Sara om den delebolig, hun flyttede i, da hun blev tilknyttet Poststrædet.

Her var der daglig støtte af pædagoger, som hjalp med blandt andet morgenvækning og praktiske opgaver om eftermiddagen, når de unge kom hjem. I takt med sin udvikling flyttede Sara i en mindre bolig med kun en enkelt bofælle, og mindre intensiv bostøtte, dog stadig dagligt.

Efterfølgende flyttede hun i en selvstændig lejlighed, fortsat i tilknytning til bofællesskabet. Her blev bostøtten reduceret til tre gange ugentligt; en forberedelse til at Sara kunne flytte i sin helt egen lejlighed. Det gjorde hun så, for et par uger siden, i Aabybro, hvor hun også er vokset op.

- Det er stadig lidt nyt, fortæller hun, om de nye boligforhold, hvor hun nu får bostøtte i hjemmet én gang om ugen, men fortæller samtidig, at det er dejligt med mere frihed og ansvar.

Under sit STU-forløb har Sara Ohlin Øster været ude i en række forskellige praktikker, og modtaget værkstedsundervisning.

- Jeg har været ved Købmandsgården, i deres kantine og lave mad, jeg har været i Delikatesse-området i SuperBrugsen i Brovst, og så har jeg været ude på Havnecaféen i Attrup, fortæller Sara Ohlin Øster, som længe har haft en drøm om at blive køkken- eller butiksassistent.

Udover de interne værksteder på Købmandsgården, Havnecaféen og praktikken i SuperBrugsen, har Sara også været i praktik i kantinen på VUC i Aabybro. Hun har i øvrigt overvejet landmandsfaget, men fortæller dog, at dét med at lave mad til andre mennesker, det har interesseret hende mest.

I forhold til skolegang havde Sara nogle faglige vanskeligheder, særligt i matematik og dansk.

- Jeg havde svært ved sammensatte ord, og de dér lange ord, og matematikken, det var næsten det hele, fortæller hun.

Sara Ohlin Øster er sidenhen blevet testet ordblind, men fortæller, at arbejdet på skolebænken i STU’en har hjulpet hende, og at hun herigennem har fået nogle redskaber, som gør det lettere at tackle de udfordrende opgaver:

- Jeg fik meget hjælp, da jeg gik på STU’en, med de sammensatte ord og de alt for lange ord, jeg ikke kunne udtale, så det går meget bedre.

Da hun begyndte i STU’en, vurderedes det, at hun lå på et niveau svarende til begyndende femte klasse i dansk.

- Jeg kom helt op på en syvende-ottende klasse niveau, fortæller Sara om sin udvikling igennem STU-forløbet.

Også i matematik arbejdede hun sig op på et niveau svarende til syvende klasse. Den faglige udvikling hun har været igennem, synes Sara selv er det noget af det vigtigste, hun har fået ud af sit forløb:

- De faglige ting jeg har opnået og lavet i dansk og matematik, det var faktisk dejligt.

Noget andet, der er kommet ud af Saras STU-forløb, er nye venskaber og gode minder.

- Jeg har jo en bedste veninde, hende har jeg altid kendt, men jeg har også andre veninder og venner, som så går her på STU’en endnu, fortæller hun, og mindes de mange gode studieture de har været på sammen.

I forhold til fritidsaktiviteter, fortæller Sara, at hun under sit STU-forløb, har gået på aftenskole, hvor hun lærte karate.

Det kan være svært at navigere i venskaber og forhold, og Sara fortæller, at hun - udover det faglige - kæmpede med nogle sociale vanskeligheder.

- Jeg var ikke så god til at sige fra, erkender hun, og beskriver, hvordan hun blandt andet havde problemer med at sige nej til venner og bekendte.

I forbindelse med den sociale færdighedstræning i STU’en, fik Sara nogle værktøjer til at forstå sociale situationer på en anden måde.

- Jeg synes virkelig det var godt, fortæller Sara, som i forbindelse med uoverensstemmelser med veninder, har benyttet de sociale værktøjer til at løse svære situationer.

I dag bor Sara i egen lejlighed i Aabybro. Hendes bostøtte er blevet udtrappet fra intens, daglig støtte, til et enkelt besøg om ugen, hvilket vil fortsætte indtil sommerferien. Sara er begyndt på VUC i Aabybro, hvor hun er ved at tage sin niende klasses dansk, hvilket hun endelig føler sig klar til, efter at have gennemgået en stor faglig udvikling under sit STU-forløb. Hun afsluttede sit forløb med at modtage en flot STU-hue.

- Det er bare gået rigtigt godt, fortæller hun om forløbet på VUC, hvor hun skal til terminsprøve i dansk i den kommende uge.

Udover de redskaber hun har fået igennem STU-skolen, har Sara også fået nogle digitale redskaber til at hjælpe hende i forhold til sin ordblindhed, hvilket har hjulpet hende til endnu bedre at kunne begå sig fagligt.

Saras drøm er stadig at blive enten køkken- eller butiksassistent. Hun har igennem STU-forløbet fået mulighed for at afprøve og dygtiggøre sig indenfor de fag, hun interesserer sig for, og er på den måde kommet tættere på, at kunne opnå sit drømmejob.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...